Program Aktywności Knillów
Metoda Knillów jest ścieżką do nawiązywania porozumienia z osobami, które wydają się być niezdolne do kontaktu lub niezainteresowane ludźmi.

Jak to działa?
Metoda Knillów jest ścieżką do nawiązywania porozumienia z osobami, które wydają się być niezdolne do kontaktu lub niezainteresowane ludźmi. Pierwszym kanałem porozumienia może być dotyk. Metoda Knillów wykorzystywana jest dla osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach metodą Knillów kilka razy w tygodniu lub codziennie. Zajęcia uzupełniają podstawową terapię, pomagają dziecku nabywać:
- poczucie bezpieczeństwa,
- świadomość własnego ciała,
- wrażliwość na wzajemnie wysyłane sygnały,
- nawiązywać kontakt i komunikować się,
- podejmować aktywność.
Dotyk i ruch budują podstawy emocjonalnego rozwoju dziecka. Najbardziej wrażliwym kanałem poprzez który odbieramy świat jest skóra, a wrażenia dotyku są najwcześniejszymi doświadczeniami, które odbiera noworodek. Poprzez kontakt fizyczny z opiekunem dziecko nabywa bazowe poczucie bezpieczeństwa, pewność siebie i otwartość na świat. Poprzez ruch kierujemy uwagą dziecka, oraz pobudzamy jego zainteresowanie.
Każda sesja kontaktu polega na wykonywaniu wspólnie aktywności zgodnie z muzyką i instrukcjami odtwarzanymi z płyty CD, w bliskim kontakcie fizycznym. Przykładowo program wprowadzający zawiera: kołysanie, wymachiwanie rękoma, pocieranie dłoni, klaskanie, głaskanie głowy, głaskanie brzucha, relaksację. Sesja w zależności od programu trwa od ok. 8 do ok. 20 minut.
Sesji zawsze towarzyszy specjalnie skomponowana muzyka, która rozwija się zawsze w taki sam sposób:
- Muzyka wprowadzająca – spokojna i relaksująca, jest zapowiedzią sesji – pozwala dziecku wyciszyć się i nastawić na wykonywanie wspólnie aktywności.
- Muzyka bardziej rytmiczna – pozwala wyłapywać aktywność partnera, zachęca do aktywności i do odpowiadania na ruchy wykonywane przez opiekuna.
- Muzyka ponownie spokojna – dziecko ma okazję wyciszyć się i przetworzyć pozytywne momenty w spokojnej atmosferze.
Dużą wagę przykłada się do przygotowania się do zajęć. Przed sesją określamy potrzeby dziecka zastanawiamy się nad tym, co chcemy osiągnąć. Dobieramy: porę dnia, częstotliwość, temperaturę, miejsce, dbamy o zaspokojenie potrzeb i wygodne ubranie. Niezbędnym elementem sesji kontaktu jest obserwacja i refleksja nad tym co się dzieje.
- Alternatywne metody komunikowania się
- Arteterapia (terapia przez sztukę)
- Dogoterapia
- Fizjoterapia
- Hydroterapia (terapia wodą)
- Hipoterapia
- Alpakoterapia
- Tyflopedagog
- Neurologopedia, zajęcia z tyflopedagogiem, surdopedagogiem
- Metoda Ośrodków Pracy
- Program Aktywności oraz Dotyk i Komunikacja Ch. i M. Knillów
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne
- Surdopedagog
- Terapia Snoezelen