Fizjoterapia
Ćwiczenia zmierzające do poprawy stanu fizycznego dziecka.

Jak to działa?
Stosujemy:
Ćwiczenia bierne, redresyjne
Ruch prowadzony jest siłą zewnętrzną, bez czynnego udziału dziecka w celu niedopuszczenia lub zlikwidowania przykurczów torebki stawowej, mięśni i ścięgien.
Ćwiczenia czynne
Polegają na pokonaniu siły grawitacji aktywizowanej części ciała, przy wykorzystaniu przez chorego siły własnych mięśni bez pomocy terapeuty.
Ćwiczenia czynne w odciążeniu
Ćwiczenia te polegają na samodzielnym wykonywaniu ruchów w stawach przy odciążeniu ćwiczonego odcinka ciała.
Ćwiczenia czynne z oporem
Ćwiczenia czynne z oporem są to ćwiczenia wykonywane samodzielnie przez dziecko przeciwko oporowi zewnętrznemu, tzn. innemu niż opór stawiany przez ciężar ciała.
Ćwiczenia oddechowe
Są to powtarzane cykle oddechowe (wdech – wydech) zwiększające pojemność życiową płuc i ogólną wydolność organizmu.
Ćwiczenia koordynacji ruchowej i równowagi
Mają na celu polepszenie automatycznych reakcji organizmu, które odpowiedzialne są za utrzymywanie równowagi oraz uzyskanie poprawy płynności i koordynacji ruchów
Ćwiczenia sprawności manualnej
Polegają na wykonywaniu ćwiczeń poprawiających zdolność wykonywania ruchów precyzyjnych i manipulacyjnych.
Nauka lokomocji
Nauka chodu zależy od uszkodzenia i istniejących deficytów. Stosowane ćwiczenia dążą do tego by w poszczególnych fazach chodu, ruch odbywał się we właściwych stawach i działały odpowiednie mięśnie. Przy zmianach nieodwracalnych konieczne jest zastosowanie mechanizmów zastępczych. W wielu przypadkach bywa to proces bardzo długotrwały.
Terapia ręki
Ma na celu wsparcie dziecka w osiąganiu samodzielności, doskonalenie umiejętności manualnych i motoryki poprzez usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych.
- Alternatywne metody komunikowania się
- Arteterapia (terapia przez sztukę)
- Dogoterapia
- Fizjoterapia
- Hydroterapia (terapia wodą)
- Hipoterapia
- Alpakoterapia
- Tyflopedagog
- Neurologopedia, zajęcia z tyflopedagogiem, surdopedagogiem
- Metoda Ośrodków Pracy
- Program Aktywności oraz Dotyk i Komunikacja Ch. i M. Knillów
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne
- Surdopedagog
- Terapia Snoezelen