Arteterapia (terapia przez sztukę)

Arteterapia

Terapia przez sztukę. Pozytywny wpływ sztuki na psychikę człowieka znany jest od dawna. Działania artystyczne są sposobem na wyrażenie siebie. Działanie terapeutyczne ma sam proces twórczy.

Jak to działa?

Stosujemy wiele różnych metod i ćwiczeń arteterapii, takich jak:

  • muzykoterapia – słuchanie muzyki, śpiewanie, granie na instrumentach, relaksacja przy muzyce, komponowanie,
  • plastykoterapia – rysowanie, malowanie, kolorowanie, modelowanie w masach plastycznych,
  • choreoterapia – taniec, w rytm muzyki,
  • biblioterapia – czytanie dzieł literackich, słuchanie poezji i bajek,
  • filmoterapia – oglądanie filmów,
  • fotografoterapia – oglądanie zdjęć, wywoływanie zdjęć, robienie zdjęć przy użyciu różnego sprzętu i technik,
  • chromoterapia – przebywanie w otoczeniu różnego rodzaju kolorów, wykonywanie prac plastycznych przy użyciu kolorowych kredek czy farb.

Niektóre zajęcia z arteterapii są wzbogacane także o inne aktywności, np. aromaterapię (terapia przy użyciu zapachów), ergonoterapię (terapię poprzez pracę – w tym wypadku rękodzieło artystyczne) czy hortiterapię (kontakt z roślinnością, ogrodem, np. tworzenie kompozycji kwiatowych). Zajęcia i ćwiczenia arteterapii mają różne funkcje i cele. Są one doskonałym sposobem rozładowywania negatywnych emocji, obniżenia stresu i wyciszania się. Obcowanie ze sztuką, a także aktywne tworzenie dzieł sztuki pozwala wyrazić swoje uczucia i emocje, otwiera na świat i innych ludzi. Arteterapia usprawnia funkcjonowanie intelektualne. Pozwala również na odpoczynek, przyjemność i relaks. Warty podkreślenia jest fakt, że przy całym pozytywnym wpływie sztuki na samopoczucie osoby odpowiednie  metody arteterapii są także dobrym sposobem na podtrzymywanie sprawności fizycznej. Dla przykładu: połączeniem aktywności fizycznej oraz terapii sztuką jest gimnastyka przy akompaniamencie, a malowanie farbami to doskonałe ćwiczenie na podtrzymanie sprawności dłoni.

Muzykoterapia to posługiwanie się muzyką i jej elementami celem leczenia różnego rodzaju schorzeń oraz pozytywnego stymulowania osób poddanych tej metodzie. Udowodniono, że odpowiednio dobrane melodie są w stanie regulować fizjologiczne funkcje organizmu i wpływać na psychikę jednostki.

Prowadzone na przestrzeni lat badania nad wpływem dźwięków na psychikę i ludzki organizm dowiodły, że odpowiednio dobrana muzyka może: regulować ciśnienie tętnicze krwi, częstość akcji serca, oddech, rytm snu, wpływać na napięcie mięśni, aktywność systemu nerwowego, tempo przemiany materii, zmniejszać odczuwanie bólu, poprawiać koncentrację, zdolność zapamiętywania, poprawiać nastrój i podwyższać samoocenę, uwalniać emocje, redukować poziom lęku, oddziaływać na podświadomość, przywoływać wspomnienia. Dzieci nie mają tak dobrze rozwiniętego aparatu pojęciowego jak osoby dorosłe, toteż niewerbalne środki komunikacji, do jakich należy muzyka, stanowią dla nich znacznie bardziej naturalny sposób ekspresji niż słowa. Łatwiej też poprzez dźwięki trafić do dziecięcej wyobraźni. Dlatego szczególną rolę muzykoterapia odgrywa w rehabilitacji i wychowaniu dzieci niepełnosprawnych intelektualnie lub ruchowo. Muzyka aktywizuje czynność układu nerwowego dziecka, pobudzając jego psychofizyczny rozwój. Ze względu na wielopłaszczyznowe oddziaływanie muzyki na człowieka muzykoterapia może służyć rozmaitym celom, między innymi: leczeniu schorzeń psychosomatycznych, usuwaniu napięcia psychofizycznego, relaksacji, odreagowaniu emocji, ekspresji uczuć, pobudzeniu, aktywizacji, rozwijaniu zdolności twórczych, poprawie samopoczucia i samooceny, komunikacji społecznej, integracji z grupą, wzbogaceniu osobowości i przeżyciom estetycznym.

Neurorehabilitacja

Neurorehabilitacja jest złożonym procesem medycznym, którego celem jest wspomaganie powrotu do zdrowia po urazie układu nerwowego oraz minimalizowanie i/lub kompensowanie wszelkich zmian funkcjonalnych wynikających z tego urazu.